Ve 4. ročníku studia probíhá týdenní výuka formou přednášek a interaktivních seminářů. Výuka zahrnuje ve své náplni aspekty zdraví a nemoci v komunitním prostředí, charakteristiky primární péče a její spolupráce s péčí specializovanou, otázky kontinuální péče, domácí péče, prevence a podpory zdraví, vztahu ke zdraví, otázky kvality života, péče o duševní zdraví, umění komunikace, popis rodiny a její role v péči o zdraví, postoje k sebepéči. Přednáška je věnována i otázce podmínek vzniku a řízení všeobecné praxe. Absolvování týdne je potvrzeno udělením zápočtu.
V 6. ročníku studia mají studenti příležitost přímo v ordinaci poznat proces rozhodování, ve kterém jsou znalosti a dovednosti lékaře integrovány s klinickou zkušeností a porozuměním mezi praktickým lékařem a jeho pacientem. Kontakt s pacientem, prezentujícím své problémy v prostředí jemu blízkém, je neocenitelnou zkušeností studenta a příležitostí ke korekci představ, získaných v prostředí teoretické, klinické a experimentální medicíny.
- E-learningová lekce 6. ročník
- Objednání stáže
- Syllabus výuky v 6. ročníku
- Výkaz pro studenty
- Kazuistika - návod
Dvoutýdenní blok stáží medici absolvují v ordinacích praktických lékařů - školitelů. Po domluvě studenti mohou absolvovat stáž u zvoleného školitele mimo Prahu.
Studenti plní zadané úkoly (výkony podle výkazu práce, psaná kasuistika z praxe, popis průběhu stáže) a po jejich splnění získávají na závěrečném semináři zápočet.
Přednášky ve 4. ročníku.
Doc. MUDr. Bohumil Seifert, Ph.D.
Primární péče
Cíl přednášky: Vysvětlit pojmy a definice primární péče, komunální péče, představit obor všeobecné lékařství a jeho základní charakteristiky, vysvětlit specifiku práce praktického lékaře a jeho roli v systému zdravotní péče.
Klíčová slova: Primární péče, všeobecné lékařství, praktický lékař.
Ke stažení - Primární péče - úvod.ppt
MUDr. Radkin Honzák, CSc.
Funkční poruchy v ordinaci praktického lékaře
Přehled vývoje medicínského pohledu od starověku do dneška, biomedicínský versus biopsychosociální model, objektivní versus subjektivní vidění nemoci, komunikace s pacientem.
Cíl přednášky: nakazit studenty virem psychosomatického přístupu
Klíčová slova: Nemoc, nemocný, lékař a jeho úloha, biomedicínský model, biopsychosociální model, psychosomatická medicína, funkční poruchy
Ke stažení - Jak se dívat na psychosomatickou medicínu.pdf
MUDr. Jana Vojtíšková
Úloha a postavení praktického lékaře v primární péči
Psychosociální faktory práce v primární péči, odlišnosti od práce specializovaných pracovišť (ambulance, lůžka). Vztah lékař - pacient, změny ve vztahu, identifikace klíčového problému pacienta, čas jako diagnostický nástroj.
Klíčová slova: Primární péče, praktický lékař - dostupnost, vztah pacient - lékař.
MUDr. Cyril Mucha
Založení a vedení soukromé praxe, Dokumentace, Diagnoza
Cíl přednášky: Ukázat možnosti, které má absolvent po VŠ. Osvětlit základní pojmy jako atestace, licence, registrace a jednotlivé kroky při zakládání soukromé lékařské praxe. Seznámení s každodenním chodem ordinace, vedení dokumetace a diagnóza.
Klíčová slova: Soukromá praxe. Atestace. Licence. Registrace. Kapitace.
Literatura:
- Česká lékařská komora: Věstník ČLK ročník 2001.
- Vyhláška č.49/1999 Sb. Zákon č.95/2004. Sbírka zákonů.
MUDr. Věra Ševčíková
Dětský pacient v ordinaci praktického lékaře
Cíl přednášky: osvětlit zvláštnosti péče o dítě.
Klíčová slova: Prevence, Kurativa, Dispenzarizace, Administrativa.
Literatura: V. Horanský a kol. - Pediatrie pro praxi